اهلا بكم في عالمنا الخاص

منتديات شباب نظم
 
دخولس .و .جالتسجيلبحـثالأعضاءالمجموعاتالرئيسية

شاطر | 
 

 أسئلة سياسية مختلفه لشرح المثل الشعبى المصرى

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
emy
مراقب
مراقب
avatar

انثى
عدد الرسائل : 1818
تاريخ التسجيل : 04/08/2007

مُساهمةموضوع: أسئلة سياسية مختلفه لشرح المثل الشعبى المصرى   الأربعاء 9 يوليو - 12:46

أسئلة سياسية مختلفه لشرح المثل الشعبى المصرى




س1: بما تصف العلاقات المصرية الاسرائيلية؟


ج1: يا بخت من بات مظلوم و مبتش ظالم





س2: بما تفسر الموقف العربى أمام الأوضاع فى غزة؟


ج2: إذا كان الكلام من فضة فالسكوت من ذهب








س3: بما تصف العلاقات المصرية الأمريكية؟


ج3: اللى أكله ما هو من فأسه … رأيه ما هو من رأسه





س4: بما تصف سياسة مصر الخارجية؟


ج4: دسنا الأرض اللى ما تنداس وبوسنا اليد اللى ما تتباس لا نابنا لا ذهب و لا نحاس





س5: ما هى سياسة مصر الداخليه؟


ج5: أضرب المربوط يخاف السايب





س6: ما هو نظام الحكم فى مصر؟


ج6: سمك لبن تمر هندى





س7: بما تفسر الأداء الحكومى المصرى؟


ج7: إن كان هذا يكيدك أنا أزيدك





س8: بما تصف التصريحات الحكوميه؟


ج8: أسمع كلامك أصدقك أشوف أمورك أستعجب





س9: بما تصف زيادة معدل النمو فى مصر؟


ج9: إن كان الكذب حجة فالصدق أنجى





س10: بما تفسر التغيير الوزارى؟


ج10: ايه يعمل الترقيع فى الثوب البالى





س11: بما تصف الأخبار فى الصحافة الحكومية؟


ج11: قالوا الجمل طلع النخلة أدى الجمل وأدى النخله





س12: بما تفسر ميزانية برنامج البيت بيتك؟


ج12: اللى يعوزه البيت يحرم على الجامع





س13: بما تفسر تضخم ثروة أحمد عز؟


ج13: سبحان العاطى الوهاب من بعد الشبشب و القبقاب





س14: ما هو الفرق بين حزب الوفد وحزب الجبهة الديمقراطية؟


ج14: لا تعايرنى ولا أعايرك دا الهم طايلنى و طايلك





و فى النهاية أعزائى بعد ما شفنا قدرة المثل الشعبى المصرى على تلخيص

الكثير من القضايا أحب أنهى حديثى بمثل شعبى أيضا لكنه فى تقديرى كان

سبب من أسباب تعاسة الشعب المصرى ألا و هو
' اللى تعرفه أحسن من اللى ماتعرفوش'





و طبعا هذا المثل إجابه لسؤال معروف أتركه لذكاء حضراتكوا اعمالا بالمثل

الشعبى الذى يقول 'من خاف سلم






منقول



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
amrbooki
مشرف
مشرف
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 2513
العمر : 30
Emploi : helwan univ ( accounting
تاريخ التسجيل : 28/03/2007

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة سياسية مختلفه لشرح المثل الشعبى المصرى   الأربعاء 9 يوليو - 15:21

ههههه

ههههههههههههه

ايه الامثال دي .. انا في حاجات اول مرة اسمعها ..
بس جامدة جدا .
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
no one
مشرف
مشرف
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 2741
العمر : 31
Localisation : west el balad
تاريخ التسجيل : 15/04/2007

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة سياسية مختلفه لشرح المثل الشعبى المصرى   الأربعاء 9 يوليو - 16:10


ههههههههههههههههههههههههه
المؤلف عبقري
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
اميرة الحنين والاحساس
مراقب
مراقب
avatar

انثى
عدد الرسائل : 1908
العمر : 28
تاريخ التسجيل : 04/11/2007

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة سياسية مختلفه لشرح المثل الشعبى المصرى   الخميس 10 يوليو - 0:41


بس جميلة اوووووووووووووى

ماشية على المواقف

ههههههههههههههههههههههههههههههههه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
GLADIATOR
مراقب
مراقب
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 633
العمر : 28
Localisation : EL MAADI .CAIRO
Emploi : FACULTY OF COMMERCE AND BUSINESS ADMINISTRATION
تاريخ التسجيل : 04/11/2007

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة سياسية مختلفه لشرح المثل الشعبى المصرى   الجمعة 11 يوليو - 22:39

هو ده الشعب المصرى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dodo
مراقب
مراقب
avatar

انثى
عدد الرسائل : 814
العمر : 30
تاريخ التسجيل : 05/04/2007

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة سياسية مختلفه لشرح المثل الشعبى المصرى   السبت 12 يوليو - 2:56

ههههههههههههههههههه

تحفه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
OSMANOF
مشرف
مشرف
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 922
العمر : 30
تاريخ التسجيل : 24/06/2007

مُساهمةموضوع: رد: أسئلة سياسية مختلفه لشرح المثل الشعبى المصرى   الأحد 13 يوليو - 11:02


ههههههههههههههههههههههههههههه


عشان تعرفوا ان المصرين عليهم دماغ نااااااااااار

بس مش بستغلوها دايما ركننها

بس جامدين جدا يا ايمان

شكرااااااا

_________________

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
أسئلة سياسية مختلفه لشرح المثل الشعبى المصرى
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
اهلا بكم في عالمنا الخاص :: المنتدى العام :: المقالات السياسية-
انتقل الى: